ITK2016 OPPIA YKSIN JA
YHDESSÄ Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi pidettiin 13.–15.4.2016
Kylpylähotelli Rantasipissä Aulangolla Hämeenlinnassa
Vuosittaista konferenssia
olivat tällä kertaa järjestämässä
- Hämeen kesäyliopisto
- Tampereen yliopisto
- Helsingin yliopisto
- Aalto-yliopisto
- Hämeen ammattikorkeakoulu
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Opetushallitus
- Helsingin kaupungin Mediakeskus
- Luokanopettajaliitto ry:n
- Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry
- Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
- Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus
Helsingin varhaiskasvatuksen
Oivalluksia eskarista -hankkeen esittelyssä sekä Varhaiskasvattajan työotteen
päivitys-paneelissa keskusteltiin digiloikan sijaan askelista.Paneelikeskustelua veti Johanna Sommers-Piiroinen ja paneelikeskustelijana olivat mukana mm. hankkeesta Jerkka Laakkonen sekä Helsingin yliopistosta Sara Sintonen. Oivalluksia eskarista!-seminaarissa Heli Hemilä ja Johanna Sommers-Piiroinen korostivat lasten kanssa yhdessä tutustumista niin arjen teknologiaan kuin digitaalisiin välineisiin ja niiden hyödyntämiseen leikissä ja oppimisessa. Myös lasten maailmaan tutustumista pidettiin tärkeänä sekä kriittistä ajattelua ja keskustelua mediasta lasten kanssa.
Pienten lasten pedagogiikka ja tarpeet ovat omanlaisiaan. Millaisia taitoja pienten lasten olisi hyvä oppia ja omaksua, jotta heistä kasvaisi tasapainoisia, aktiivisia, luovia ja hyvinvoivia toimijoita digitaalisessa osallisuuden kulttuurissa? Entä, millaista osaamista ja uudenlaista ammattitaitoa pienten lasten kasvattajat ja opettajat tarvitsevat digiajan työssään? Mitä on digitaalisuuden huomioiminen pienten lasten pedagogiikassa ja varhaiskasvattajan työssä?Nämä herättivät keskustelua .
Pienten lasten pedagogiikka ja tarpeet ovat omanlaisiaan. Millaisia taitoja pienten lasten olisi hyvä oppia ja omaksua, jotta heistä kasvaisi tasapainoisia, aktiivisia, luovia ja hyvinvoivia toimijoita digitaalisessa osallisuuden kulttuurissa? Entä, millaista osaamista ja uudenlaista ammattitaitoa pienten lasten kasvattajat ja opettajat tarvitsevat digiajan työssään? Mitä on digitaalisuuden huomioiminen pienten lasten pedagogiikassa ja varhaiskasvattajan työssä?Nämä herättivät keskustelua .
Vuoden 2016 loppuun asti kestävässä Oivalluksia eskarista! - monilukutaitoa ja mobiilia oppimista edistämässä -hankkeessa kehitetään yhdessä esiopetusryhmien kanssa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä toimintatapoja ja oppimisympäristöjä sekä vahvistetaan varhaiskasvattajien mediapedagogista osaamista ja lasten medialukutaidon kehittymistä. Hankkeeseen palkattu nelihenkinen projektitiimi kouluttaa ja tarjoaa käytännönläheistä ohjausta ja tukea päiväkodeille ja esiopetustiimeille mediakasvatuksen ja TVT:n käytön nivomisessa arjen pedagogiikkaan. Lisätietoa Oivalluksia eskarista!-hankkeesta saat täältä:
https://oivalluksiaeskarista.wordpress.com/
https://www.youtube.com/watch?v=2zOivM2Qoqo
https://www.facebook.com/oivalluksiaeskarista/https://oivalluksiaeskarista.wordpress.com/
https://www.youtube.com/watch?v=2zOivM2Qoqo
Foorumissa
todettiin usealta eri taholta kuinka merkittävässä asemassa opettajat ovat. Miten
hyvin kykenemme hyödyntämään digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen ja
oppimisen tukena riippuu opettajien digipedagogisesta osaamisesta.
Koska areenat ja foorumit olivat ajoittain tupaten täynnä enkä mahtunut seisomaan saleihin istumisesta puhumattakaan ,tuli avuksi mm. Twitteristä tutut Pauliina Mäkelä ja Riikka Marttinen , jotka ystävällisesti lähettivät suoraa lähetystä Periscopen kautta.Suurkiitos teille !
Hyvänä jatkumona digiope-teemasta olikin sitten Matleena Laakson, Venla Keskisarjan ja Tuuli Vierimaan sekä Nikke Häggströmin tarinat digiopeksi kasvamisesta vuosien varrella. Answer Gardenin kautta kuulijat pääsivät osallistumaan kirjoittamalla "Mitkä ovat olleet tärkeitä askeleita kasvussasi digiopeksi?"Oma kasvuni digiopeksi alkoi Lohjalla, kun osallistuin Perttilän ja Muijalan koulujen opettajien pitämiin workshoppeihin v.2011. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden appsit ja musiikkiteknologia kiinnostivat silloin eniten sekä oppimisprosessien dokumentoiminen .Sovellus kerrallaan haltuun ja kokeilemaan oppilaiden kanssa !
Istuminen tappaa!-oli otettu tässäkin seminaarissa todesta ja niinpä kuulijoita liikutettiin
x-breikillä. Esityksen x-breikkidiat löydät tästä: https://www.slideshare.net/mobile/MatleenaLaakso/xbreikki-miten-minusta-tuli-digiope
X-breikkiesimerkkejä toteuttaa oppitunteja tai pitää taukoliikuntaa löytyy täältä slideshare-muodossa: http://www.slideshare.net/x-breikki/favorites
Koska areenat ja foorumit olivat ajoittain tupaten täynnä enkä mahtunut seisomaan saleihin istumisesta puhumattakaan ,tuli avuksi mm. Twitteristä tutut Pauliina Mäkelä ja Riikka Marttinen , jotka ystävällisesti lähettivät suoraa lähetystä Periscopen kautta.Suurkiitos teille !
Hyvänä jatkumona digiope-teemasta olikin sitten Matleena Laakson, Venla Keskisarjan ja Tuuli Vierimaan sekä Nikke Häggströmin tarinat digiopeksi kasvamisesta vuosien varrella. Answer Gardenin kautta kuulijat pääsivät osallistumaan kirjoittamalla "Mitkä ovat olleet tärkeitä askeleita kasvussasi digiopeksi?"Oma kasvuni digiopeksi alkoi Lohjalla, kun osallistuin Perttilän ja Muijalan koulujen opettajien pitämiin workshoppeihin v.2011. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden appsit ja musiikkiteknologia kiinnostivat silloin eniten sekä oppimisprosessien dokumentoiminen .Sovellus kerrallaan haltuun ja kokeilemaan oppilaiden kanssa !
Istuminen tappaa!-oli otettu tässäkin seminaarissa todesta ja niinpä kuulijoita liikutettiin
x-breikillä. Esityksen x-breikkidiat löydät tästä: https://www.slideshare.net/mobile/MatleenaLaakso/xbreikki-miten-minusta-tuli-digiope
X-breikkiesimerkkejä toteuttaa oppitunteja tai pitää taukoliikuntaa löytyy täältä slideshare-muodossa: http://www.slideshare.net/x-breikki/favorites
Updated: Terhi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.