Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 10. kesäkuuta 2016

Emma-museo: Kosketus-näyttely

EMMA-museon Kosketus-näyttelystä tuli varsin koskettava. Terhi, pedagoginen ICT-ohjaaja suunnitteli koulutusosuudet sekä osan ICT-mentori Iisa Juva. Työpajaa digiopastivat
Windows: Tuula Smolander, Taava Rimpiläinen ja Kirsi Loijas toimi valokuvaajana
iOS: Iisa Juva, Sanna Turkka ja Oona Parviainen toimi valokuvaajana.





Työpajan tavoitteena oli tulkita taidetta, tehdä kuva-analyysejä ja luoda omia merkityksiä taiteen välittämistä viesteistä. Monilukutaidon kehittyminen luo perustaa muulle opoimiselle ja maailma taiteenkin kautta avautuu, jäsentyy ja saa uusia merkityksiä.



Paavo Halosen Unissasoutaja teoksen äärellä laulettiin Kaija eerolan Hiljaisuus-laulua, soudeltiin unessa, tehtiin hellyysharjoituksia valkoisilla sulilla ja riimiteltiin ja kerrottiin omista unista.



Christina-patsaan äärellä tutkittiin ilmettä, tavoiteltiin tunteita, kuviteltiin paikkoja missä voisi olla hyvä olla ja kuunneltiin QR-koodin auettua " leikisti Christinan puhetta hänen mielimaisemastaan ja mielenrauhasta" . Kauniit luontomaisemakortit toimivat keskustelun avaajina esiopettajille.Kauniit luontomaisemakortit toimivat keskustelun avaajina esiopettajille.



Muita taidekohteita olivat mm. Päivi Takalan : Palomies- taulu, jonka äärellä käsiteltiin pelkoa ja rohkeuden tunteita. Tauluun liittyi muutamia esiopetusryhmässä toteutettavia jatkotyöskentelyideoita ohjeineen.

Pe Langin: Väri numero 3 antoi myös paljon ideoita värisävyjen tutkimiseen ja tuottamiseen.







Sekä esiopettajat että lapsi- ja koululaisryhmät pitivät IC-98 valmistamasta Saari-animaatiosta " Theses on the Body Politic (Colony) , 2010 ja sen tuomasta rauhasta ja keskittymisestä. Hitaasti etenevä animaatio tavoittaa katsojansa yksinkertaisuudellaan, vaikkakin se on vaatinut lukuisa joukon piirustuksia. 



Minna Suoniemen  Punahilkka ja Susi aktivoi koulutettavia keskustelemaan siitä millaisia tunteita ilmaistaan missäkin kontekstissa ja miten. 





Jatkotyöskentelynä kukin koulutettava sai ilmaista keholla samanlaisia tunteita kuin sudella oli korteissa. Tämä tehtiin varjosermin takana.



Pekka Jylhän teos Luola saaren rannalla antoi aiheen oman arvon ymmärtämiselle. Työskentelyssä käytettiin " leikkitimantteja " ( eri kuin kuvassa, tuotu tilaisuutta varten muualta) lattiakuva-menetelmällä. Tämän teoksen äärellä pohdittiin hyveitä, etiikkaa, arvoja, moraalia, symboliikkaa.




Loistaakseen kauniisti ja kirkkaasti, timantti tarvitsee hiomista. Myös ihmiset hioituvat toistensa seurassa. Perhe, ystävät, esikoulu, koulu, harrastukset ovat kasvamisen paikkoja. Millaisia taitoja ja asioita elämässä on hyvä oppia että tulee toimeen itsensä, toisten ihmisten, eläinten ja luonnon kanssa. Joskus koemme elämässä vaikeuksia niin kuin timanttikin hioutuessaan painetta ja kuumuutta. Silloin on tärkeää osata toimia, vaikka oltaisiin eri mieltä asioista ja osata sopia ja tehdä kompsormisseja.

Työpajan päätteeksi ns. Arvokas- työskentelyn jälkeen, kukin sai ottaa ohjaajan tuoman " leikkitimantin " mukaansa muistuttamaan: Sinä olet tärkeä, rakas ja arvokas. Sinä olet timantti !

Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi