Keto Espoo

Keto Espoo

keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Espoolaista esiopetusta museoissa digitaalisesti, interaktiivisesti,virtuaalisesti

Elokuussa 2016 astuu voimaan uusi valtakunnallinen esiopetussuunnitelma. Yhtenä painopistealueista on tieto- ja viestintätekniikan osaaminen yhtenä kansalaistaidoista. Terhi Kuoppala innostui museopedagogiikasta vieraillessaan Ranskassa Louvre-museossa sekä Versaillesissa, missä hän tutustui oppilasryhmien käyttämiin virtuaalipedagogisiin sovelluksiin sekä oppilaiden käyttmään tieto- ja viestintätekniikkaan ko. museoissa. Joulukuussa 2015 Museoliiton seminaari antoi lisäpotkua aiheelle, kun seminaarissa jaettiin erilaisia valtakunnallisia pilottikokeiluita ja tuotiin välähdyksiä myös Keski-Euroopan museopedagogiikasta. Huhtikuussa 2016 ITK-päivillä pedagogiset ICT-ohjaajat Terhi ja Marja tutustuivat lisäksi Kokkolassa toteutettuun museoprojektiin perusopetusikäisten kohdalla sekä seppo.io:n tarjoamaan koulutukseen oppimisen pelillistämisestä. Suunnitteluun mukaan saatiin taidehistorioitsija-erityisopettaja Liisa Laajoki sekä erityisopettaja Pirkko Elfvengren.

Espoolaisessa kontekstissa tarkoituksena oli tarjota esiopettajille mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan autenttisissa oppimisympäristöissä eli museoissa monialaisia oppimiskokonaisuuksia hyödyntäen tabletlaittein ja sovelluksin. Kun rahoitus koulutukselle oli hyväksytty, pedagogiset ICT-ohjaajat aloittivat varsin laajat valmistelut yhteistyökumppaneidensa kanssa.


Pedagogiset ICT-ohjaajat Terhi Kuoppala ja Marja Hokkanen järjestivät yhdessä ICT-mentorikoulutettavien esiopettajien kanssa kokopäiväisen koulutuksen esiopettajille aiheesta " Monilukutaitoa ja museopedagogiikkaa" 7.6.2016. Koulutuspäivää koordinoivat Terhi Kuoppala yhdessä Weegeen näyttelykeskuksen erityisasiantuntija Liisa Paatsalon kanssa. Koulutuspäivä tehtiin yhteistyönä kaikkien Weegee näyttelykeskuksen museoiden kanssa: KAMU, EMMA, Futuro,Helinä Rautavaara-museo, Kellomuseo, Lelumuseo sekä Kelloseppäkoulu. Koulutuspäivään osallistuivat lähes kaikki espoolaiset esiopettajat (KVTES,OVTES, yksityiset ja ostopalvelupäiväkodit).


Reetta Kalajo

Koulutuspäivän avasi Kino Tapiolassa EMMA-museon indententti Reetta Kalajo aiheenaan " Museo oppimisympäristönä", jonka jälkeen  Helsingin Yliopiston professori Kristiina Kumpulainen käsitteli aihetta " Mobiilioppiminen ja leikkivä lapsi". 


Kristiina Kumpulainen

Erityisopettajat Liisa Laajoki ja Pirkko Elfvengren puolestaan jakoivat hyviä käytänteitä kuvin ja videoin luennollaan " Masalasta Hvitträskiin". Masalan koulussa Kirkkonummella he toteuttivat nelivuotisprojektin, johon osallistuivat kaikki luokka-asteen pienryhmän oppilaita myöten. Masalasta Hvitträskiin - projektista tehtiin oppilaiden kanssa peli.


Masalasta Hvitträskiin - peli

Esiopettajat saivat konkreettisia vinkkejä kuinka valmistautua museovierailulle sekä toteuttaa lasten kanssa eheyttäviä teemakokonaisuuksia ympäri vuoden museoista nousevien aiheiden ympärille. Hankkeesta on kehitetty pedagoginen malli, jota voi soveltaa eri museokohteiden mukaan. Hanke palkittiin School Award- palkinnolla.

Iltapäivän osuudessa Näyttelykeskus Weegeellä esiopettajat osallistuivat kukin yhteen museotyöpajaan, jossa tutkittiin ja dokumentoitiin museoiden näyttelyitä tabletlaitteilla ja samalla opittiin niiden uusia käyttötapoja. Välähdyksiä jokaisesta museotyöpajasta esitettiin iltapäivän päätöstilaisuudessa. Koulutuspäivän päätteeksi jokainen sai mukaansa " Löytöretki uuteen esiopetussuunnitelmaan Espoossa "- opintomateriaalikirjasen ohjeineen ja valokuvineen työpajojen sisällöistä, myös sovellusohjelmien käytöstä museoissa interaktiivisesti sekä virtuaalipedagogiikkaa hyödyntäen.

Opintomateriaalikirjanen Weegeen museoihin

Terhi Kuoppalan ja Marja Hokkasen laatiman ja painatuskeskuksen painaman opintomateriaalipaketin antia voidaan soveltaa myös esiopetusyksikön lähiympäristön tutkimiseen historiallisesta ja kulttuuriperinnöllisestä näkökulmasta. Lasten kanssa voidaan tutustua esim. johonkin lähiympäristön henkilöön tai kohteeseen erilaisista näkökulmista: Historia, taide, liikunta yms. Aihetta lähestytään havainnollisesti, toiminnallisesti ja moniaistisesti eri ilmaisutapoja hyödyntäen samalla harjoitellen monilukutaitoa. Oppimisen tukena ja ilmaisun välineenä käytetään tieto- ja viestintätekniikkavälineitä autenttisissa oppimisympäristöissä ikäkaudelle sopivalla tavalla. Onnistunut museovierailu herättää lapsissa kysymyksiä ja tarjoaa vastauksia, innostaa jatkotyöskentelyyn ja koukuttaa palaamaan uudestaan.

Studio Ilmiön esite

Kaksi Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen esiopetusryhmää- Opinmäen Ihmemaa sekä Friisilän päiväkoti- koetestasivat Studio Ilmiön Weegeellä vierailtuaan Lelumuseon Sirkus- näyttelyssä sekä KAMUn Aikamatkalla menneisyyteen- näyttelyssä. Pilotoinnista annettiin palautetta erityisasiantuntija Liisa Paatsalolle tilan kehittämiseksi. Studio Ilmiö on oiva mahdollisuus ilmiöpäivän viettoon, reippaaseen retkipäivään museossa. Se toimii upeasti tukikohtana museoverailun ajan ja mahdollistaa käsiteltävään aiheeseen syventymisen. Tilojen puolesta Studio Ilmiössä voi käyttää videotykkiä, syödä eväät sekä taiteilla viereisessä kuvataideluokassa.

Lelumuseon Sirkus-näyttely

Friisilän eskarilaiset valmistivat Sirkus-näyttelyn jälkeen eläinnaamioita ja venetsialaisia naamioita, Opinmäen eskarilaiset puolestaan piirsivät kallioluolamaalauksia, joista tehtiin digitarinoita.