Aika
monessa esiopetusryhmässä on erilaisia muovisia pikkueläimiä, puita, pensaita.
Niillä voi leikkiä ohjelmoimista.
Tavoitteet:
·
Oppia
ohjaamaan paria toimimaan selkeillä kuvannetuilla ohjeilla
·
Oppia
hahmottamaan
·
Oppia
tulkitsemaan kuvia ja toimimaan niiden mukaan
·
Oppia
nimeämään suuntia
·
Oppia
suunnittelemaan omaa toimintaansa
·
Oppia
tekemään yhteistyötä
·
Oppia
neuvottelutaitoja
·
Oppia
kekseliäisyyttä
·
Oppia
kokeilemaan
·
Oppia
ratkaisemaan ongelmia
·
Oppia
ajatteluntaitoja, tekemään johtopäätöksiä ja syy-seuraussuhteita
Tarvikkeet:
Tarvikkeet:
·
leveää
rullapaperia
·
vesivärit
ja sivellin
·
vettä
ja vesimuki
·
musta,
paksu tussikynä
·
viivoitin
·
sakset
·
liima
·
kuvalehtiä
·
suuntamerkki-kortteja
Ohje:
Jos teillä on käytössänne esim.
suomalaisen metsän eläimiä, nimetkää ne ensin. Tehkää yhdessä elämistä mind map
seinälle. Ottakaa selvää millaisessa luontoympäristössä ko. eläimet elävät sekä
millaista ravintoa ne tarvitsevat. Jaa rullapaperi kolmeen osaan
pituussuunnassa. Anna lasten maalata rullapaperin ympärillä istuen paperille
maiseman osia. Päättäkää ensin millaisen maiseman olette yhdessä luomassa. Onko
se esim. savanni, metsä, viidakko tai jokin muu olemassa olevien
muovieläintenne mukaan. Kun työ on valmis ja jokainen on saanut maalata yhden
osan, odotetaan työn kuivumista. Kuivuneen työn voi nyt ruuduttaa siten, että
kaikki ruudut ovat yhtä suuria neliöitä ja niitä on pituussuunnassa kolme vierekkäin.
Seuraavaksi kuvalehdistä leikataan valittuun
elinympäristöön sopivia kuvia, sekä sellaisia kuvia, jotka sopivat
käytettävissä olevien muovieläinten ravinnoksi ja liimataan niitä pohjaan
kiinni. Vaihtoehtoisesti lapset voivat piirtää ne. Kuvat ovat paikkoja, joissa
muovieläimet tulevat käymään. Niiden päälle voi vielä liimata numeron ja
arvottaa näin montako pistettä pelaaja saa, jos onnistuu pääsemään tähän
paikkaan. Pisteet merkitään tukkimiehen kirjanpidolla pelaajien papereihin.
Pelissä opitaan loogista ajattelua ja matematiikkaa sekä eläinten
elinympäristöstä että ravintoketjusta.
Anna lasten laittaa esteeksi joihinkin
ruutuihin muovisia puita ja pensaita tai vaikkapa oikeita kiviä ja keppejä.
Tätä leikkiä leikitään pareittain. Toinen pareista pyytää parin eläintä käymään
vaikkapa joella juomassa vettä. Pari havaitsee, että matkan varrella on esteitä
ja ratkaisee kuinka ne kierretään. Lapset voivat päättää yhdessä onko jokin
ruuduista vaarallinen ja jos siihen joutuu, mitä siitä voisi seurata.
Päästäkseen
liikuttamaan leikissä käytettävää muovieläintä hänen on annettava parilleen
kuvakortteja oikeassa järjestyksessä esim. nuoli eteenpäin, nuoli oikealle,
kaksi nuolta eteenpäin jne. Mikäli hän antaa väärän kortin, jolloin eläin esim.
törmää esteeseen, pelaajien osat vaihtuvat ja toinen pelaajista saa jatkaa
matkaa ottaen nyt pelikortit pelivälineiksi. Mikäli pelaaja onnistuu siirtämään
muovieläimen haluamaansa paikkaan, hän saa siitä pisteitä. Peliä voidaan pelata
myös joukkuepelinä: Pari vastaan pari.
Valmiita
suuntamerkkejä voit tehdä Wordillä ja nuolikuvioilla
Updated: Terhi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä