LAULUPIIRTÄMINEN-
Piirrä laulaen-Laula piirtäen
(Piirroslaulukirja ja Laulava Kynä -CD)
Minna Lappalainen :laulupiirtämisen opas, nuotit ja leikit kirjaan
Laululaukkuperhe-tuote, Varhaiskasvatuksen tietopalvelu
(Piirroslaulukirja ja Laulava Kynä -CD)
Minna Lappalainen :laulupiirtämisen opas, nuotit ja leikit kirjaan
Laululaukkuperhe-tuote, Varhaiskasvatuksen tietopalvelu
Laulupiirtämisessä paperin reunat eivät ole rajana, sillä laulupiirtää voi myös ilmaan, kaverin selkään, isolle yhteiselle paperialustalle tai vaikkapa hiekkaan tai lumeen!
Laulupiirtämistä toteutetaan laulaen, piirtäen, leikkien, liikkuen ja yhdessä uutta luoden.
Sisältö:
- muodostetaan hyvä yleiskuva laulupiirtämisestä menetelmänä
- perehdytään keskeisiin harjoitteisiin, työtapoihin, periaatteisiin ja käyttömahdollisuuksiin
- useita laulupiirtämistarkoitukseen tehtyjä lauluja ja näiden erilaisia toteutustapoja
Laulupiirustus:
( toinen ohjaajista ottaa jokaisesta vaiheesta joko valokuvia tai videonpätkiä)
ja toinen keskittyy vain ohjaamiseen
- opetellaan muutamia aiheeseen liittyviä lauluja kaikulauluja
- kuunnellaan musiikkia ( esim. meren aallot ja kohina)
- opettaja kertoo tarinaa ja on piirtänyt keskelle paperia valmiiksi saaren
- hän kertoo että lähdemme merimatkalle laulaen
-lattialla on suuri paperi jonka ympärille lapset ovat kokoontuneet
- jokaisella on väriliitupaketti
- tarinan edetessä piirretään omalla kohdalla musiikin ja/tai laulun rytmiä ja sävyä ilmentäen viivoja, naputuksia, pisteitä jne joku haluaa piirtää kuviakin
- aluksi on sovittava vaihdetaanko piirrettäessä paikkaa esim. vastapäivään jolloin myös toisen lapsen piirustuksen viereen päästään
-opettaja johdattelee piirustuksen kulkua esim. että millä pääsemme saareen ( piirretään laiva, lasten on itse keksittävä), mitä pitkin laiva kulkee ( meri, ja meren aallot) mitä voi nähdä matkalla esim. delfiinin hain jne , entäpä pinnan alla jne voi olla satuhahmojakin
-sukelletaan meren pinnan alle ja katsellaan mitä siellä näkyy ja piirretään mereen esim. laulu Meren pinnan alla on merimakkaralla… jne
- opetellaan muutamia aiheeseen liittyviä lauluja kaikulauluja
- kuunnellaan musiikkia ( esim. meren aallot ja kohina)
- opettaja kertoo tarinaa ja on piirtänyt keskelle paperia valmiiksi saaren
- hän kertoo että lähdemme merimatkalle laulaen
-lattialla on suuri paperi jonka ympärille lapset ovat kokoontuneet
- jokaisella on väriliitupaketti
- tarinan edetessä piirretään omalla kohdalla musiikin ja/tai laulun rytmiä ja sävyä ilmentäen viivoja, naputuksia, pisteitä jne joku haluaa piirtää kuviakin
- aluksi on sovittava vaihdetaanko piirrettäessä paikkaa esim. vastapäivään jolloin myös toisen lapsen piirustuksen viereen päästään
-opettaja johdattelee piirustuksen kulkua esim. että millä pääsemme saareen ( piirretään laiva, lasten on itse keksittävä), mitä pitkin laiva kulkee ( meri, ja meren aallot) mitä voi nähdä matkalla esim. delfiinin hain jne , entäpä pinnan alla jne voi olla satuhahmojakin
-sukelletaan meren pinnan alle ja katsellaan mitä siellä näkyy ja piirretään mereen esim. laulu Meren pinnan alla on merimakkaralla… jne
Laulupiirtämisessä
voidaan säestää mm. GarageBandin instrumenteilla tai äänittää sen mikrofonilla
laulut tai tehdä piirtämiseen sopivia ääniefektejä
Kokeilimme yhdessä laulupiirtämistä Hösmärinpuiston koulun esiopetusryhmässä S2-oppilaiden ja ICT-mentori Tuulikki
Larkiolan kanssa
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä