Kun lapset
saavat harjoitella koodaamista kuvilla pareittain, he oppivat toisiltaan.
Parityöskentelyn jälkeen jokainen voi kokeilla koodaamispelejä yksin. Useissa peleissä
voidaan valita onko taustamusiikki päällä vai pois. Jotakin se häiritsee, joitakin
inspiroi.
Älä jätä lasta
yksin tabletin kanssa. Jotta kuvilla koodaaminen ei olisi vain yrityksen ja
erehdyksen kautta tapahtuvaa siirtelyä, keskustele lapsen kanssa miten hän
päätyi siirtoihin ja ratkaisuihin. Selittäessään ja perustellessaan niitä lapsi
oppii syvemmin eikä vain pintapuolisesti suorita .Voit opettaa muutamalle
lapselle jonkun koodauspeleistä ja harjoittelutilanteessa heitä voivat toiset
lapset pyytää pelikavereiksi. Olisi hyvä, että ryhmän lapsista muutama osaisi
opettaa toisille erilaisia koodauspelejä.
Koodausta
kuvakkeita siirtämällä voidaan harjoitella myös koko ryhmän kanssa yhdessä
esim. suurelta monikosketusnäytöltä. Mikäli näyttö saadaan säädettyä
pöytä-asentoon sen ympärille mahtuu kerralla kuusi ( 6) pelaajaa eli kolme
joukkuetta yhtä aikaa.
Suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä kehittävät pelitMöllit https://itunes.apple.com/fi/app/mollit/id1041946489?l=fi&mt=8
Selainpohjaisia koodauspelejäAngry Birds https://studio.code.org/hoc/1
Kodable https://www.kodable.com/ ( vaatii rekisteröitymisen)
Frozen Arendelin Elsa https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1
Flappy https://studio.code.org/flappy/1
Scratch https://scratch.mit.edu/
BotLogic http://botlogic.us/
Scratch Juniorille ohjeita http://koodiaapinen.fi/kirjasto/scratchjr/ Kodable https://www.kodable.com/ ( vaatii rekisteröitymisen)
Frozen Arendelin Elsa https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1
Flappy https://studio.code.org/flappy/1
Scratch https://scratch.mit.edu/
BotLogic http://botlogic.us/
Esimerkkejä mitä kaikkea Scratchilla voi tehdä http://www.scratchjr.org/teach.html
Windows- tabletille:Turtle Coding for Kids
https://www.microsoft.com/fi-fi/store/p/turtle/9wzdncrdlznj
Updated: Terhihttps://www.microsoft.com/fi-fi/store/p/turtle/9wzdncrdlznj
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä