Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 11. marraskuuta 2016

Leikitään ohjelmoimista

Tavoitteet:

·         Oppia antamaan ohjeita
·         Oppia noudattamaan ohjeita
·         Oppia loogista ajattelua
·         Oppia ohjeiden ja sääntöjen noudattamista
·         Oppia syy-seuraussuhteita
Kapteeni käskee
Muistatko perinteisen Kapteeni käskee leikin? Leikin vetäjä on Kapteeni. Tarkoituksena on, että leikkijät tekevät mitä hän käskee, mutta he tekevät annetun käskyn ainoastaan, kun Kapteeni sanoo: Kapteeni käskee. Esimerkiksi: ” Kapteeni käskee hyppiä yhdellä jalalla ”. Jos Kapteeni sanoo vain: ”Hyppikää yhdellä jalalla”, kenenkään ei tule silloin hyppiä. Ohje on yksinkertainen ja selkeä. Leikin alussa on syytä sopia mitä tapahtuu niille leikkijöille, jotka eivät toimi ohjeen mukaan.


Ohjeen mukaan piirtäminen
Tarvikkeet:
·         Kyniä
·         Ruutupaperia
·         Piirustuskuvia ruutupaperilla
Tätä leikitään pareittain. Toinen pareista antaa ohjeita ja toinen toimii annettujen ohjeiden mukaan. Aluksi käydään yhdessä läpi suunnat: oikea-vasen, ylös-alas, vinottain, yläpuolella-alapuolella-sivulla sekä geometriset kuviot kuten ympyrä, neliö ja kolmio. Lisäksi tehdään harjoittelukierros mitä merkitsee kolme ruutua oikealle tai ylöspäin. Näin varmistutaan, että molemmat tarkoittavat samaa. Pari antaa ohjeita vaihe vaiheelta, yksi kerrallaan ja odottaa kunnes piirtäjä on saanut piirrettyä ruutupaperille. Piirtäjä ei näe ohjeen antajan kädessä olevaa kuvaa. Lopuksi vertaillaan kuvakorttia sekä piirtäjän piirustusta ja vaihdetaan ohjeen antaja ja piirtäjä. Leikkiä voidaan leikkiä myös siten, että ohjeen antaja on ensin piirtänyt kuvan ruutupaperille itse.

Robotti rakentajana
"Robotti, robotti, tyhjiä hopotti, laakerit ja vieterit, päässä järki , mutterit..."
Leikitään, että ohjelmoidaan robottia rakentamaan. Rakennusaineena voi olla vaikkapa legopalikat tai multilinkit.Aluksi ohjelmoija rakentaa multilinkeistä rakennelman ja laittaa sen robotilta piiloon. Sen jälkeen hän antaa yksinkertaisia ohjeita, ohje ohjeelta robotille, että tämä rakentaisi samanlaisen rakennelman näkemättä mallia. Jos robotti tekee virheen, ohjelmoija sanoo: Error. Tällöin robotin on kuunneltava ohje uudestaan ja pyrittävä toimimaan sen mukaisesti. Robotti joutuu siis päättelemään, jos se on tehnyt virheen, ettei se toista samaa virhettä. Lopuksi verrataan ohjelmoijan mallia ja robotin tekemää rakennelmaa toisiinsa ja vaihdetaan leikkiroolit. Rakennelmia voidaan tehdä myös legopalikoista, duploista ja puupalikoista.
Päivän kulku
Monissa esikouluryhmissä on Bliss-kuvia ja Picto-kuvia sekä Papunetin kuvapankista tulostettuja kuvia http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki . Tässä leikissä ohjelmoija pyytää toista leikkijää laittamaan esikoulupäivän toiminnot oikeaan järjestykseen alkaen aamusta ja loppuen siihen, kun lapsi lähtee pois esiopetuksesta tai illalla päivähoidosta. Samalla opetellaan hahmottamaan päivä kulkua ja perustelemaan miksi mitäkin tapahtuu missäkin järjestyksessä esim. miksi kädet pestään ennen ruokailua, miksi puetaan ulkovaatteet ennen ulos menemistä.
Rytmiikkaa
Harjoitellaan erilaisia rytmejä yhdessä. Aluksi kokeillaan ns. kehosoittimia.
Voidaan lorutella esim. näin:
”Tömistän, tömistän, jaloillani tömistän. Kun loppuu tömistys alkaa taputus.
Taputan, taputan, käsilläni taputan. Kun loppuu taputus, alkaa napsutus.
Napsutan, napsutan, sormillani napsutan. Kun loppuu napsutus, alkaa silitys.
Silitän, silitän, hiuksiani silitän. Kun loppuu silitys, alkaa hiljaisuus.”
tai laulaa esim. näin:
II: Tule ystäväksi näin, kaveriksi nimittäin. Meillä hauskempaa on käsikkäin.: II
II: Kädet yhteen lyön, jaloillani tömistän. Sitten lopuksi näin hypähdän.:II
Opettaja tekee koodilaput rytmisoittimille tai  GarageBandin Instrumenteista rummuille: Drums, valitaan Classic Drum Machine. Yhteissoittoa harjoitellaan siten, että opettaja on piirtänyt joko eri kuvioin tai suoraan instrumenttien kuvilla kuinka monta kertaa instrumenttia soitetaan. Esimerkiksi näin:


Soittaessa kuunnellaan tahtia, harjoitellaan soittamaan yhteen (tutti) ja soittamaan tahdissa omaa rytmisoitinta ( solo) vuorotellen opettajan merkkejä seuraamalla. Avuksi oikean tahdin löytymiseksi voisi olla rytmikävely.

Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi