Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 11. marraskuuta 2016

Joukkuepeli lukusuoralla


Tarvikkeet:

·         Kts. edellinen peli
·         Viivoitin ja musta , paksu tussi
·         Pieniä tavaroita ja/tai kortteja ja kuvia
·         Neljä (4) tyhjää maitopurkkia
·         Suuntamerkki-kortit
·         Leikkikulkuvälineitä kuten pikkuautoja, junia, traktoreita, kaivinkoneita, skeittilautoja
Edellisten pelien tapaan tarvitaan rullapaperia. Avaa iso rullapaperi auki ja laita toisesta päästä maalarinteipillä lattiaan kiinni. Tee rullapaperin vasempaan sivuun isolla viivoittimella ja mustalla paksulla tussilla lukusuora: Esiopetuksessa 0-20 ja myöhemmin 0-100.
Anna lasten laittaa lukusuoralle lukujen kohdalle valitsemiaan gogoja, petsejä, legoukkeleita, kultaisia nappeja, leikkirahoja, laminoituja kuvia, kortteja yms. Ideoikaa yhdessä mitä muuta voitaisiin kerätä aarteina. Pelissä tarvitaan myös neljä (4) noppaa. Nopan voi tehdä tyhjästä maitopurkista. Ohje löytyy mm. Lauran Hääräämö-blogista elokuulta 2016 ” Noppa maitopurkista ja kirjekuoresta ”. Nopan jokaiselle sivulle liimataan suuntaa osoittava kortti, kaksi (2) kappaletta aina samaa korttia.
Pelin kulku:
Pelissä on erilaisia kulkuvälineitä kuten autoja, traktoreita, kaivinkoneita, junia, skeittilautoja jne. mitä leluista löytyy. Tavoitteena on, että pelaajat saavat kerättyä lukusuoralta näitä ”aarteita” mahdollisimman paljon joukkueelleen. Voittajajoukkue on tietysti se, jolla on eniten aarteita.
Aloittava joukkue heittää ensin neljää (4) noppaa ja etenee nopasta saaduilla merkeillä. Tämä vaatii hieman kekseliäisyyttä esim. tilanteessa mikäli saa peruutus-merkin tai kääntymismerkin. Noppia on juuri tämän vuoksi neljä, jotta lapset voivat parina suunnitella etenemisensä. Kaikkia nopan merkkejä ei tarvitse käyttää, sillä vain ”tasaluvulla” eli oikealla merkillä pääsee hakemaan ”aarteen”.
Pelissä on mukana varmasti myös turhautumisen tunteita siinä, kohtaa kun saadaan ns. huonot pelimerkit noppien tuomana sattumana. Peli kasvattaa kuitenkin selviytymään näilläkin merkeillä, kunhan käyttää niitä luovasti. Esimerkiksi jos pelaajan kulkuväline on vain askeleen päässä aarteesta ja vasen kylki kohti aarretta, mutta hänellä ei ole vasemmalle ja eteenpäin osoittavia merkkejä vaan sen sijaan kolme oikealle kääntyvää merkkiä ja yksi peruutus-merkki, hän pääsee näitä käyttämällä ”aarretta” hakemaan silti.
Yksi parhaimmista lukusuorista löytyy Varga-Nemenyi ry:n web-sivuilta Materiaaleista ” Luvut ja lukusuorat”, myös numerot. Molemmat pdf.- tiedostoina.
Updated: Terhi

Creative Commons -lisenssi