Tarvikkeet:
·
Kts.
edellinen peli
·
Viivoitin
ja musta , paksu tussi
·
Pieniä
tavaroita ja/tai kortteja ja kuvia
·
Neljä
(4) tyhjää maitopurkkia
·
Suuntamerkki-kortit
·
Leikkikulkuvälineitä
kuten pikkuautoja, junia, traktoreita, kaivinkoneita, skeittilautoja
Edellisten pelien tapaan tarvitaan
rullapaperia. Avaa iso rullapaperi auki ja laita toisesta päästä
maalarinteipillä lattiaan kiinni. Tee rullapaperin vasempaan sivuun isolla viivoittimella
ja mustalla paksulla tussilla lukusuora: Esiopetuksessa 0-20 ja myöhemmin
0-100.
Anna lasten laittaa lukusuoralle
lukujen kohdalle valitsemiaan gogoja, petsejä, legoukkeleita, kultaisia
nappeja, leikkirahoja, laminoituja kuvia, kortteja yms. Ideoikaa yhdessä mitä
muuta voitaisiin kerätä aarteina. Pelissä tarvitaan myös neljä (4) noppaa.
Nopan voi tehdä tyhjästä maitopurkista. Ohje löytyy mm. Lauran Hääräämö-blogista
elokuulta 2016 ” Noppa maitopurkista ja
kirjekuoresta ”. Nopan jokaiselle sivulle liimataan suuntaa osoittava kortti,
kaksi (2) kappaletta aina samaa korttia.
Pelin kulku:
Pelissä on
erilaisia kulkuvälineitä kuten autoja, traktoreita, kaivinkoneita, junia,
skeittilautoja jne. mitä leluista löytyy. Tavoitteena on, että pelaajat saavat
kerättyä lukusuoralta näitä ”aarteita” mahdollisimman paljon joukkueelleen.
Voittajajoukkue on tietysti se, jolla on eniten aarteita.
Aloittava
joukkue heittää ensin neljää (4) noppaa ja etenee nopasta saaduilla merkeillä. Tämä
vaatii hieman kekseliäisyyttä esim. tilanteessa mikäli saa peruutus-merkin tai
kääntymismerkin. Noppia on juuri tämän vuoksi neljä, jotta lapset voivat parina
suunnitella etenemisensä. Kaikkia nopan merkkejä ei tarvitse käyttää, sillä
vain ”tasaluvulla” eli oikealla merkillä pääsee hakemaan ”aarteen”.
Pelissä on mukana varmasti myös turhautumisen tunteita siinä, kohtaa kun saadaan ns. huonot pelimerkit noppien tuomana sattumana. Peli kasvattaa kuitenkin selviytymään näilläkin merkeillä, kunhan käyttää niitä luovasti. Esimerkiksi jos pelaajan kulkuväline on vain askeleen päässä aarteesta ja vasen kylki kohti aarretta, mutta hänellä ei ole vasemmalle ja eteenpäin osoittavia merkkejä vaan sen sijaan kolme oikealle kääntyvää merkkiä ja yksi peruutus-merkki, hän pääsee näitä käyttämällä ”aarretta” hakemaan silti.
Pelissä on mukana varmasti myös turhautumisen tunteita siinä, kohtaa kun saadaan ns. huonot pelimerkit noppien tuomana sattumana. Peli kasvattaa kuitenkin selviytymään näilläkin merkeillä, kunhan käyttää niitä luovasti. Esimerkiksi jos pelaajan kulkuväline on vain askeleen päässä aarteesta ja vasen kylki kohti aarretta, mutta hänellä ei ole vasemmalle ja eteenpäin osoittavia merkkejä vaan sen sijaan kolme oikealle kääntyvää merkkiä ja yksi peruutus-merkki, hän pääsee näitä käyttämällä ”aarretta” hakemaan silti.
Yksi parhaimmista
lukusuorista löytyy Varga-Nemenyi ry:n web-sivuilta Materiaaleista ” Luvut ja
lukusuorat”, myös numerot. Molemmat pdf.- tiedostoina.
Updated: Terhi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä