Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 11. marraskuuta 2016

Kokoa kirjaimista nimi




Tavoitteet:


·         Tunnistaa oman nimen kirjaimet
·         Harjoitella oman nimen kirjainten äänteitä (kirjain-äänne-vastaavuus)
·         Yhdistää äänteitä tavuiksi ja lopulta kokosanaksi
·         Koota nimi kirjaimista oikeassa järjestyksessä vasemmalta oikealle
·         Ohjelmoida Bee-bot lelurobotti muodostamaan oma nimi käyden nimen kirjainten paikalla alustalla oikeassa järjestyksessä
Tarvikkeet:
·         Tulostettavat aakkoset
·         Iso kartonkialusta
·         Kontaktimuovia päällystämiseen
·         Sakset
·         Liimaa
·         Bee-bot lelurobotti
·         Tulostettuja ja laminoituja Bee-bot suuntamerkki-kortteja
·         Kynä ja paperia kirjoittamiseen

Jos esikouluryhmässä on käytössä lelurobotti Bee-bot, voidaan pelissä käyttää valmiita Bee-bot -leikkirobotin ohjelmointikortteja: Tiviko-hankkeen pedanet-sivut  https://drive.google.com/file/d/0ByFI7YZOIuwbVmJ2R05yVWRHTXM/view
Pelissä tarvitset kaikki suomenkieliset aakkoset. Voitte toki piirtää ja värittää ne lasten kanssa itse, mutta valmiin pohjan Aakkostaulusta löydät Papunetistä http://papunet.net/fileadmin/muut/ensiapupakki/aakkostaulu1.pdf .
Myös SuperColoring - sivuilta voi löytää englanninkielisiä aakkosia aina A:sta Z:aan saakka, jolloin joudun piirtämään Å, Ä ja Ö-kirjaimet itse http://www.supercoloring.com/fi/sections/varityskuvat
Aakkoset tulostetaan A3- paperille suurennettuina ja leikataan irti korteiksi. Korttien taustat voidaan värittää, kuitenkin niin etteivät kirjaimet peity ja ne erottuvat hyvin. Aakkoset liimataan eri järjestyksessä suurelle kartongille vierekkäin. Näin suurta aakkostaulua ei voida laminoida, mutta sen voi päällystää molemmin puolin kontaktimuovilla. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää mm. Tevella-kaupasta saatavaa läpinäkyvää muovitaskualustaa.
Pelin kulku:
Peliä pelataan kuuden (6) lapsen pienryhmässä. Ja se sopii erinomaisesti suomenkielen opetteluun (S2-suomi toisena ja vieraana kielenä oppilaille). Pelaaja sanoo ensin oman nimensä. Ja kertoo millä kirjaimella se alkaa. Kaikki lapset toistavat ääneen kirjaimen äänteen. Pelaaja saa ohjelmoida Bee-botin kulkemaan nyt oman nimensä alkukirjaimen luokse pelialustalla. Sitä ennen hän valitsee Bee-bot suuntamerkkikorteista kuitenkin itselleen ohjeet ja laittaa ne pelialustan viereen järjestyksessä. Pelaaja painaa Bee-bot lelurobotin selästä ohjelman Bee-bot suuntamerkkien mukaisesti. Kun Bee-bot pääsee lapsen nimen alkukirjaimen ruutuun, lapsi saa kirjoittaa paperille ko. kirjaimen. Myös muut lapset toimivat samoin. Kun kaikki kirjaimet on saatu koottua, nimen tavut taputetaan käsillä samalla ääneen toistaen. Lopuksi sanotaan ääneen koko nimi. Esiopetuksessa nimi voidaan vielä kirjoittaa isoin kirjaimin, alkuopetuksessa erisnimenä eli nimen ensimmäinen kirjain isolla kirjaimella ja loput tekstaamalla.
Kaikkien lasten nimet kerätään ns. pienryhmätauluun. Tekijänoikeusvapaita taulupohjia löydät https://search.creativecommons.org/ . Kirjoita kenttään frames ja klikkaa Google Images. Käy tarkistamassa vielä kuvasivulta tekijänoikeudet (Bublic domain). Tai käytä suoraan http://www.publicdomainpictures.net/ sivua ja kirjoita kenttään frames ja klikkaa suurennuslasin kuvaa.
Kirjainten sijaan voitte käyttää myös geometrisia kuvioita ja opetella niiden muodot ja värit. Lapset voivat piirtää kuvioita harpilla ja viivoittimilla ja leikata niitä erivärisistä papereista ja liimata alustalle.
Vastaavasti alustalla voi olla numeroita tai pikalukukortteja, joita saat tulostettua täältä: https://fi.pinterest.com/rouslain/pikalukukortit/
Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi