Tavoitteet:
·
Tunnistaa
oman nimen kirjaimet
·
Harjoitella
oman nimen kirjainten äänteitä (kirjain-äänne-vastaavuus)
·
Yhdistää
äänteitä tavuiksi ja lopulta kokosanaksi
·
Koota
nimi kirjaimista oikeassa järjestyksessä vasemmalta oikealle
·
Ohjelmoida
Bee-bot lelurobotti muodostamaan oma nimi käyden nimen kirjainten paikalla
alustalla oikeassa järjestyksessä
Tarvikkeet:
·
Tulostettavat
aakkoset
·
Iso
kartonkialusta
·
Kontaktimuovia
päällystämiseen
·
Sakset
·
Liimaa
·
Bee-bot
lelurobotti
·
Tulostettuja
ja laminoituja Bee-bot suuntamerkki-kortteja
·
Kynä
ja paperia kirjoittamiseen
Jos
esikouluryhmässä on käytössä lelurobotti Bee-bot, voidaan pelissä käyttää valmiita
Bee-bot -leikkirobotin ohjelmointikortteja: Tiviko-hankkeen pedanet-sivut https://drive.google.com/file/d/0ByFI7YZOIuwbVmJ2R05yVWRHTXM/view
Pelissä
tarvitset kaikki suomenkieliset aakkoset. Voitte toki piirtää ja värittää ne
lasten kanssa itse, mutta valmiin pohjan Aakkostaulusta löydät Papunetistä http://papunet.net/fileadmin/muut/ensiapupakki/aakkostaulu1.pdf .
Myös SuperColoring - sivuilta voi
löytää englanninkielisiä aakkosia aina A:sta Z:aan saakka, jolloin joudun piirtämään
Å, Ä ja Ö-kirjaimet itse http://www.supercoloring.com/fi/sections/varityskuvat
Aakkoset
tulostetaan A3- paperille suurennettuina ja leikataan irti korteiksi. Korttien
taustat voidaan värittää, kuitenkin niin etteivät kirjaimet peity ja ne erottuvat
hyvin. Aakkoset liimataan eri järjestyksessä suurelle kartongille vierekkäin.
Näin suurta aakkostaulua ei voida laminoida, mutta sen voi päällystää molemmin
puolin kontaktimuovilla. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää mm. Tevella-kaupasta saatavaa läpinäkyvää
muovitaskualustaa.
Pelin kulku:
Peliä pelataan kuuden (6) lapsen pienryhmässä. Ja se sopii erinomaisesti suomenkielen opetteluun (S2-suomi toisena ja vieraana kielenä oppilaille). Pelaaja sanoo ensin oman nimensä. Ja kertoo millä kirjaimella se alkaa. Kaikki lapset toistavat ääneen kirjaimen äänteen. Pelaaja saa ohjelmoida Bee-botin kulkemaan nyt oman nimensä alkukirjaimen luokse pelialustalla. Sitä ennen hän valitsee Bee-bot suuntamerkkikorteista kuitenkin itselleen ohjeet ja laittaa ne pelialustan viereen järjestyksessä. Pelaaja painaa Bee-bot lelurobotin selästä ohjelman Bee-bot suuntamerkkien mukaisesti. Kun Bee-bot pääsee lapsen nimen alkukirjaimen ruutuun, lapsi saa kirjoittaa paperille ko. kirjaimen. Myös muut lapset toimivat samoin. Kun kaikki kirjaimet on saatu koottua, nimen tavut taputetaan käsillä samalla ääneen toistaen. Lopuksi sanotaan ääneen koko nimi. Esiopetuksessa nimi voidaan vielä kirjoittaa isoin kirjaimin, alkuopetuksessa erisnimenä eli nimen ensimmäinen kirjain isolla kirjaimella ja loput tekstaamalla.
Peliä pelataan kuuden (6) lapsen pienryhmässä. Ja se sopii erinomaisesti suomenkielen opetteluun (S2-suomi toisena ja vieraana kielenä oppilaille). Pelaaja sanoo ensin oman nimensä. Ja kertoo millä kirjaimella se alkaa. Kaikki lapset toistavat ääneen kirjaimen äänteen. Pelaaja saa ohjelmoida Bee-botin kulkemaan nyt oman nimensä alkukirjaimen luokse pelialustalla. Sitä ennen hän valitsee Bee-bot suuntamerkkikorteista kuitenkin itselleen ohjeet ja laittaa ne pelialustan viereen järjestyksessä. Pelaaja painaa Bee-bot lelurobotin selästä ohjelman Bee-bot suuntamerkkien mukaisesti. Kun Bee-bot pääsee lapsen nimen alkukirjaimen ruutuun, lapsi saa kirjoittaa paperille ko. kirjaimen. Myös muut lapset toimivat samoin. Kun kaikki kirjaimet on saatu koottua, nimen tavut taputetaan käsillä samalla ääneen toistaen. Lopuksi sanotaan ääneen koko nimi. Esiopetuksessa nimi voidaan vielä kirjoittaa isoin kirjaimin, alkuopetuksessa erisnimenä eli nimen ensimmäinen kirjain isolla kirjaimella ja loput tekstaamalla.
Kaikkien
lasten nimet kerätään ns. pienryhmätauluun. Tekijänoikeusvapaita taulupohjia
löydät https://search.creativecommons.org/ . Kirjoita
kenttään frames ja klikkaa Google
Images. Käy tarkistamassa vielä kuvasivulta tekijänoikeudet (Bublic domain).
Tai käytä suoraan http://www.publicdomainpictures.net/ sivua ja
kirjoita kenttään frames ja klikkaa suurennuslasin kuvaa.
Kirjainten
sijaan voitte käyttää myös geometrisia kuvioita ja opetella niiden muodot ja
värit. Lapset voivat piirtää kuvioita harpilla ja viivoittimilla ja leikata
niitä erivärisistä papereista ja liimata alustalle.
Vastaavasti
alustalla voi olla numeroita tai pikalukukortteja, joita saat tulostettua
täältä: https://fi.pinterest.com/rouslain/pikalukukortit/
Updated: Terhi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä