Pakenemispelistä voi tehdä myös
muunnelman. Lapset asettuvat riviin viivan taakse ruudukon eteen. Ruudukossa on
"näkymätön reitti". Se voi alkaa etummaisen sivun ruudusta ja päättyä
takimmaiseen ruutuun. Ruudukossa saa liikkua ruudusta toiseen vain yhden
siirron kerrallaan: Eteen, taakse, oikealle, vasemmalle. Jokainen pari yrittää
päästä ruudukon kävellen läpi. Ohjelmoija seuraa muistilapustaan reitin
etenemistä ja sanoo "oikein", kun pari kävelee yhdessä oikealle
ruudulle ja "väärin", jos ruutu ei ole oikea.
20
|
18
|
8
|
7
|
19
|
9
|
17
|
6
|
10
|
11
|
5
|
16
|
2
|
4
|
12
|
15
|
3
|
1
|
13
|
14
|
Jos pari
kävelee oikeille ruuduille, he saavat jatkaa, jos väärälle, he joutuvat jonon
perälle. Ohjelmoijan tehtävä on neuvoa ruudukossa kulkevaa paria. Näkymätöntä polkua etsitään askel askeleelta,
ja aina uusi pari joutuu aloittamaan alusta ja muistelemaan koko reitin alusta
alkaen muun ryhmän neuvoessa. Tehtävä on suoritettu, kun polku on löydetty ja
kävelty se alkupisteestä loppupisteeseen.
Ensimmäinen muunnelma
pelistä on seuraavanlainen:
Ohjelmoijalla on tiedossa oikea reitti. Ohjattavalla on side silmillään. Ohjelmoija antaa ohjattavan selkään äänettömästi merkkejä, jotka on ennalta sovittu. Vaaratilanteessa voidaan ohjata sanallisesti, jotta vältytään esim. yhteentörmäyksiltä. Tällä leikillä on monta nimeä kuten Suojelusenkeli ja Vaarallinen polku.
Ohjelmoijalla on tiedossa oikea reitti. Ohjattavalla on side silmillään. Ohjelmoija antaa ohjattavan selkään äänettömästi merkkejä, jotka on ennalta sovittu. Vaaratilanteessa voidaan ohjata sanallisesti, jotta vältytään esim. yhteentörmäyksiltä. Tällä leikillä on monta nimeä kuten Suojelusenkeli ja Vaarallinen polku.
Toisessa
muunnelmassa pelistä, on pelin ohjaaja piilottanut johonkin ruutuun aarteen.
Aarre sijaitsee kenkälaatikossa. Kenkälaatikoita riittää jokaiseen ruutuun,
mutta vain yhden alla on aarre, jonka ohjelmoija tietää. Ohjelmoijan on
annettava tarkkoja ohjeita, jotta ohjattava löytäisi aarteen. Tätä peliä pelaa
neljä pelaajaa yhtä aikaa ja jokainen pelaaja lähtee liikkeelle omasta
kulmauksestaan.
Jokaisella ohjattavalla on joko oma aarre, jolloin tarvitaan neljä (4) eri ohjetta tai sitten yksi yhteinen, jolloin ohje on kaikille sama. Voittaja on se, joka saa ensin aarteen käsiinsä, mutta se ei vielä riitä, koska hänen on kuljetettava se vielä takaisin omaan lähtöpisteeseensä.
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä