Ohjelmointia
voi harjoitella leikinomaisesti myös ns. pakopelissä. Siinä kaikki lapset ovat
ensin ulkona esim. hiekkakentällä. Ohjelmoitavat seisovat eri paikoissa
pelialustaa hiekkakentällä. Näin kellään ei ole etulyöntiasemaa. Kaikilla
lapsilla on parit. Pakopelissä pareista vain toinen tietää oikean reitin ja
uloskäytävän. Hänen tehtävänään on ohjata pelaaja ulos esim. poluilta, kraatterista,
labyrintistä yms. Mitä lapset itse keksivät? Pareista molemmat tarvitsevat
kuuloyhteyden toisiinsa. Toinen pareista on saanut kartan mitä reittiä pitkin
voi päästä pois (aikuisen tekemä ja testaama reitti). Hän saa antaa vain
täsmällisiä ohjeita, ohje kerrallaan parilleen. Pakopelissä on vain kaksi
mahdollista reittiä päästä pois. Suuntamerkit ovat seuraavat:
Astu askel eteenpäin, käänny oikealle,
käänny vasemmalle, peruuta taaksepäin.
Ohjelmoijan on ilmoitettava askelten määrä esim. ”Astu kaksi askelta eteenpäin”.
Ohjelmoijan on ilmoitettava askelten määrä esim. ”Astu kaksi askelta eteenpäin”.
Matkan varrelle on sijoitettu
erilaisia tehtäviä, jotka on suoritettava ennen kuin voi edetä.
A. Ratkaise
viesti
Paperissa on morsetusta. Lapsi saa käyttää morseaakkosista koottua listaa apunaan https://fi.scoutwiki.org/Morsen_aakkoset Sanan tulee olla lyhyt.
Se voi olla esim. opettajan nimi. Se tarkoittaa, että seuraavan vihjeen antaa opettaja.
Paperissa on morsetusta. Lapsi saa käyttää morseaakkosista koottua listaa apunaan https://fi.scoutwiki.org/Morsen_aakkoset Sanan tulee olla lyhyt.
Se voi olla esim. opettajan nimi. Se tarkoittaa, että seuraavan vihjeen antaa opettaja.
B. Matematiikkatehtäviä
kivillä ja kävyillä. Valitse sopiva taso ryhmällesi
http://www.hyvinkaa.fi/kasvatus-ja-koulutus/muu-koulutus/matematiikkaaluonnossa/materiaalit/
http://www.hyvinkaa.fi/kasvatus-ja-koulutus/muu-koulutus/matematiikkaaluonnossa/materiaalit/
C. Tee
tangram-paloista samanlainen. Sivulta löytyy tulostettavat palat ja mallit
(suurenna). Palat kannattaa laminoida ennen käyttöä
http://www.mv.helsinki.fi/home/hotulain/AjatellaanTehtavat/Harjoite%2011.pdf
http://www.mv.helsinki.fi/home/hotulain/AjatellaanTehtavat/Harjoite%2011.pdf
D. Piirrä toinen
puoli samanlaiseksi esim. kepillä hiekkaan. Malleja saat kirjoittamalla Googleen
hakusanaksi symmetry drawing.
E. Ratkaise
palapeli tai tee domino-peli
F. Ratkaise
yhdessä luotu koodikieli tai riimukirjoitus
Updated: Terhi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä