Ennen digitaalisen pelin pelaamista PC:llä, tabletilla tai älypuhelimella, voidaan pelata esim. Oppi & Ilo:n Robogem- lautapeliä. Siinä lapsi oppii hahmottamaan ohjelmoinnin perusasiat kuten loogisen päättelykyvyn ja ohjelmointikäskyt. Pelissä ohjelmoidaan robotti liikkumaan ja keräämään timantteja. Lapset voivat myös tehdä oman pelin. Se voi olla vaikkapa pöytäpeli, jossa opitaan toimimaan ohjeiden mukaan. Aiheen olisi hyvä olla lasten omasta maailmasta ja kompromissina päätetty, jotta kaikki pelisuunnittelijat sitoutuvat projektiin.
Aluksi on
mietittävä millaisesta pelistä on kyse. Kerätäänkö pelissä pisteitä? Yritetäänkö
ehtiä maaliin ennen muita? Suoritetaanko matkan varrella tiedollisia tai
toiminnallisia tehtäviä? Vai hankitaanko erilaisia saavutuksia?
Muistellaan
millaisia pelejä kukin on pelannut ja miten niissä on päästy etenemään. Onko
käytetty nopan silmälukua? Pitääkö vain kulkea tiettyä reittiä vai voiko valita
matkan varrella toisenkin reitin? Määrittääkö pelikorttien nostaminen kuinka
pelissä saa kulkea? Pyöritetäänkö haaraniitillä kiinni olevaa nuolta alustalla?
Seuraavaksi
suunnitellaan pelilauta. Se voi olla myös labyrintti. Pelilaudalle voi tehdä
myös kiinteitä esteitä, portteja, siltoja, aitoja yms. Valmiita lautapelipohjia
on internetissä paljon. Niitä voi tulostaa esim. A3 kokoiselle paperille ja
värittää ja piirtää haluamansa kuvat porukalla. Valmiita pohjia löydät googlettamalla
board game template. Mm.
Pinterestistä löytyy useita erilaisia lautapelipohjia, vaikkapa nämä https://fi.pinterest.com/bagmiss/game-templates/ Myös Hello Ruby-sivustolta löytyy vapaasti
kopioitava pelipohja, jolle voi itse luoda peliympäristön http://www.helloruby.com/play/10 Downloads,
empty game board löytyy sivun alalaidasta vasemmalta. Hello Ruby web-sivustolta
löytyy monia toiminnallisia tehtäviä.
Samoin valmiita tuntisuunnitelmia opettajille. Hello Ruby- kirjassa on
esitelty laajemmin mitä kaikkea lasten kanssa voi tehdä ohjelmoinnin ja
koodauksen parissa vielä ilman tietokonetta.
Kun pelilauta
on valmis, se kannattaa suojata kontaktipaperilla molemmin puolin. Lopuksi
valitaan pelinappulat tai pelihahmot sekä kaikki muut mahdolliset pelin osat,
jotka voivat olla esim. pöytänukketeatterin tapaan komiulotteisia ja pystyssä
liimattuna vaikkapa tyhjässä lankarullan reiässä.
Pelin kulku on
hyvä kirjata ylös (aikuinen) sekä pelin säännöt ja ohjeet. Pelistä voidaan
tehdä myös pieni esittelyvideo, jossa pelintekijät pelaavat esimerkkinä peliä
läpi tilanteesta toiseen. Näin nekin, jotka eivät vielä lue, pääsevät selville
pelin juonesta ja ohjeistuksesta.
Lautapelin voi
tehdä myös digitaalisesti. Avaa ensin Google ja kirjoita sen hakukenttään cc
search. Kun pääset sivulle https://search.creativecommons.org/ kirjoita hakukenttään board game template ja klikkaa Google Images laatikkoa. Saat
näkyviin nyt pelipohjia, joita saa käyttää ja uudelleen muokata. Avaa
valitsemasi kuva ja ota siitä screen shot
tabletillasi (paina kotinäppäintä ja virtanäppäintä yhtä aikaa). Kuva tallentuu
Kuvat-valikoon. Avaa sitten AppStoresta lataamasi sovellus (app) Doodle Buddy. Hae työpöydälle juuri
ottamasi kuva pelipohjasta klikkaamalla risti-nolla-paperikuvaketta
ja valitse sieltä Photos ja valitse
pelipohjasi. Lisää siihen tarroja valitsemalla leimasimen kuva ja paina tarrat haluamiisi kohtiin pelilaudalla.
Tallenna uusi pelilauta jakoavainta
klikkaamalla ja valitse kohta Save to
Photo Album. Lapset saavat itse keksiä mitä mikin kuva pelilaudalla
tarkoittaa. Saako niistä ylimääräisiä heittovuoroja vai menettääkö
heittovuoronsa, joutuuko odottamaan yhden kierroksen ajan vai saako ko. kuvasta
pluspisteitä tai jotakin muuta. Ohjelmoinnilliseksi pelin tekee tapa, jossa
toinen pelaajista ohjaa ja toinen siirtää pelinappulaa tai pelihahmoa
annettujen ohjeiden mukaisesti. Pelaajan on laitettava ohjeen kuultuaan
suuntamerkkikortit ohjeen mukaiseen järjestykseen ja siirrettävä pelimerkkiään
tai pelihahmoaan niiden mukaisesti.
Seuraavilla sivuilla on kaksi
esimerkkiä Doodle Buddyllä tehdyistä lautapelipohjista.
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä