Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 11. marraskuuta 2016

Tee oma peli kavereiden kanssa


Ennen digitaalisen pelin pelaamista PC:llä, tabletilla tai älypuhelimella, voidaan pelata esim. Oppi & Ilo:n  Robogem- lautapeliä. Siinä lapsi oppii hahmottamaan ohjelmoinnin perusasiat kuten loogisen päättelykyvyn ja ohjelmointikäskyt. Pelissä ohjelmoidaan robotti liikkumaan ja keräämään timantteja. Lapset voivat myös tehdä oman pelin. Se voi olla vaikkapa pöytäpeli, jossa opitaan toimimaan ohjeiden mukaan. Aiheen olisi hyvä olla lasten omasta maailmasta ja kompromissina päätetty, jotta kaikki pelisuunnittelijat sitoutuvat projektiin.


Aluksi on mietittävä millaisesta pelistä on kyse. Kerätäänkö pelissä pisteitä? Yritetäänkö ehtiä maaliin ennen muita? Suoritetaanko matkan varrella tiedollisia tai toiminnallisia tehtäviä? Vai hankitaanko erilaisia saavutuksia?
Muistellaan millaisia pelejä kukin on pelannut ja miten niissä on päästy etenemään. Onko käytetty nopan silmälukua? Pitääkö vain kulkea tiettyä reittiä vai voiko valita matkan varrella toisenkin reitin? Määrittääkö pelikorttien nostaminen kuinka pelissä saa kulkea? Pyöritetäänkö haaraniitillä kiinni olevaa nuolta alustalla?
Seuraavaksi suunnitellaan pelilauta. Se voi olla myös labyrintti. Pelilaudalle voi tehdä myös kiinteitä esteitä, portteja, siltoja, aitoja yms. Valmiita lautapelipohjia on internetissä paljon. Niitä voi tulostaa esim. A3 kokoiselle paperille ja värittää ja piirtää haluamansa kuvat porukalla. Valmiita pohjia löydät googlettamalla board game template. Mm. Pinterestistä löytyy useita erilaisia lautapelipohjia, vaikkapa nämä https://fi.pinterest.com/bagmiss/game-templates/  Myös Hello Ruby-sivustolta löytyy vapaasti kopioitava pelipohja, jolle voi itse luoda peliympäristön http://www.helloruby.com/play/10 Downloads, empty game board löytyy sivun alalaidasta vasemmalta. Hello Ruby web-sivustolta löytyy monia toiminnallisia tehtäviä.  Samoin valmiita tuntisuunnitelmia opettajille. Hello Ruby- kirjassa on esitelty laajemmin mitä kaikkea lasten kanssa voi tehdä ohjelmoinnin ja koodauksen parissa vielä ilman tietokonetta.
Kun pelilauta on valmis, se kannattaa suojata kontaktipaperilla molemmin puolin. Lopuksi valitaan pelinappulat tai pelihahmot sekä kaikki muut mahdolliset pelin osat, jotka voivat olla esim. pöytänukketeatterin tapaan komiulotteisia ja pystyssä liimattuna vaikkapa tyhjässä lankarullan reiässä.
Pelin kulku on hyvä kirjata ylös (aikuinen) sekä pelin säännöt ja ohjeet. Pelistä voidaan tehdä myös pieni esittelyvideo, jossa pelintekijät pelaavat esimerkkinä peliä läpi tilanteesta toiseen. Näin nekin, jotka eivät vielä lue, pääsevät selville pelin juonesta ja ohjeistuksesta.
Lautapelin voi tehdä myös digitaalisesti. Avaa ensin Google ja kirjoita sen hakukenttään cc search. Kun pääset sivulle https://search.creativecommons.org/  kirjoita hakukenttään board game template ja klikkaa Google Images laatikkoa. Saat näkyviin nyt pelipohjia, joita saa käyttää ja uudelleen muokata. Avaa valitsemasi kuva ja ota siitä screen shot tabletillasi (paina kotinäppäintä ja virtanäppäintä yhtä aikaa). Kuva tallentuu Kuvat-valikoon. Avaa sitten AppStoresta lataamasi sovellus (app) Doodle Buddy. Hae työpöydälle juuri ottamasi kuva pelipohjasta klikkaamalla risti-nolla-paperikuvaketta ja valitse sieltä Photos ja valitse pelipohjasi. Lisää siihen tarroja valitsemalla leimasimen kuva ja paina tarrat haluamiisi kohtiin pelilaudalla. Tallenna uusi pelilauta jakoavainta klikkaamalla ja valitse kohta Save to Photo Album. Lapset saavat itse keksiä mitä mikin kuva pelilaudalla tarkoittaa. Saako niistä ylimääräisiä heittovuoroja vai menettääkö heittovuoronsa, joutuuko odottamaan yhden kierroksen ajan vai saako ko. kuvasta pluspisteitä tai jotakin muuta. Ohjelmoinnilliseksi pelin tekee tapa, jossa toinen pelaajista ohjaa ja toinen siirtää pelinappulaa tai pelihahmoa annettujen ohjeiden mukaisesti. Pelaajan on laitettava ohjeen kuultuaan suuntamerkkikortit ohjeen mukaiseen järjestykseen ja siirrettävä pelimerkkiään tai pelihahmoaan niiden mukaisesti.
Seuraavilla sivuilla on kaksi esimerkkiä Doodle Buddyllä tehdyistä lautapelipohjista.

Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi