Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 10. kesäkuuta 2016

Aistiseikkailu

Museopedagogikka-koulutuspäivänä 7.6.2016 EMMA-museon Kosketus-näyttelyssa
esiopettajat kokoontuivat Mimmo Paladinon teoksen äärelle: Järjen tuolla puolen.




Tavoite: Turvallinen yhteys toisiin, luottamus

Tarvikkeet: Ruskeaa kangasta neliöinä, vaalean vihreää sifonkia, jouluvalot, jatkojohto, linnunpesiksi koreja ja lampaan villaa, villanlangan pätkiä, kiviä , helmiä, simpukoita, koristekukkien oksia, heinää, jouhia, keppejä, risuja.

Äänet: Lintujen liverrystä

Toteutus: Analysoiminen , mielikuvat, toiminnallisuus
Kokoonnutaan puoliympyrään teoksen ympärille. Mitä näet?Esim. lintuja miehen keholla. Mitä ne tekevät? Osa voi nähdä ne ystävinä, osa nokkimassa ihoa. Ihmispatsas seisoo paikallaan, hievahtamatta hiljaa. 

Jos ajattelemme metsää, mikä tai mitkä seisovat seillä hiljaa vierekkäin?Puu,puut?Mikä merkitys on mielestäsi puilla linnuille?Mihin linnut tarvitsevat puita?Linnut eivät jaksa koko ajan lentää, ne tarvitsevat levähdyspaikkoja ja paikan , johon rakentaa pesän.

Yhteistoiminta, suunnittelu
Tehdään ruskeista kangaspaloista lattialle puunrunko ja kaksi oksaa. Osallistujat kokoavat sen. Laitetaan kauniista vihreästä sifongista lehtevä puun latva ja oksat.



Yksilötyöskentely
Mietitään missä linnut pesivät?Oksan hangoissa, lehvien suojassa, puun koloissa. Seuraavaksi jokainen saa valita ja ottaa oman pesän paikan ja pesän rakentamiseen tarvittavia tarvikkeita. Lopuksi asetetaan pesä juuri valmistettuun puuhun ja lintu(lelu) ja linnun munat (Kinder-munia) sinne.



Oivaltamien, tiedon konstruointi omaan elinympäristöön
Keskustellaan lasten kanssa millaista olisi illan ja yön pimeydessä olla yksi puussa?Mikä voisi uhata lintuemoa, munia ja poikasia?( esim. tuuli, sade, ihminen, orava).Keskustelun jälkeen sytytetään sifonkihuivien (latva) alla olevat jouluvalot.


Keskustellaan miten ja mistä linnut voisivat saada turvaa?Kuka suojelee munia ja poikasia?Hyvin rakennettu pesä, tuulen ja sateen suojassa ja linnut voivat käydä yhteisvoimin puolustamaan poikasiaan.

Millaisissa tilanteissa ihmiset tarvitsevat turvaa? Esim. kiusaamistilanteissa tarvitaan kavereilta suojaa ja puolustamista, yksin ollessa voi soittaa omalle vanhemmalle. Itsestä on myös hyvä oppia pitämään huolta ennalta.Millaista se on ? Esimerkiksi laittaa kypärän päähän pyrällä ajaessa, kuuntelee ja noudattaa ohjeita, ei ole uhkarohkea tai yllytyshullu. 

Turavllisuutta lisää se, että osaa myös pyytää apua ja tarjoaa sitä itse toisille. On tärkeää osata asettua toisen asemaan miettimään mitä esim. sellainen lapsi kokee , jolla ei ole eskarissa kavereita, joka jätetään leikkien ja pelien ulkopuolelle, jota ei oteta mukaan. Silloin on aika turvaton olo ja tulee surulliseksi. Turvallisuutta lisäävät myös erilaiset säännöt ja sopimukset. Missä tällaisia tarvitaan ? Esim. liikenteessä, kaupassa, luokassa, kotona, pihalla, peleissä.

Mieti hetki millaisia asioita sinä voisit tehdä, että kokisit paremmin olevasi turvassa? Mitä tai ketä tarvitset siihen?Aiotko pyytää apua?Mieti myös oletko itse turvallinen ja luotettava kaveri toisille. Tarvitseeko sinua jännittää ja pelätä?Et sano tai tee pahaa toisille?Huolehdit muista?Et jätä yksin? Miten itse aiot lisätä esikoulussa itsesi ja muiden turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta?

Mieti parisi kanssa yhdessä näitä kysymyksiä. Laatikaa yhdessä suunnitelma kaveritaitojen hankkimiseksi ja toteuttamiseksi. Esitelkää se muille. Toteuttakaa tästä päivästä lähtien.
Allekirjoittakaa omalla nimikirjoituksellanne suunnitelmanne.

Varhaiskasvatuksen tietopalvelun Aistiseikkailu-materiaali on toiminut tämän työpajan innoittajana. Kyseisestä materiaalista otettiin käyttöön lattiakuvamenetelmä , missä rakennettiin yhteistoiminnallisesti pesättömille linnuille puuhun pesät. Aistiseikkailu-materiaaliin liittyy toiminnallisia ohjeita lauluja, liikuntaa, käden taitoja. Kirjan ohjeiden ja korttien avulla voit toteuttaa lukuisia erilaisia toimintatuokioita. Kirjojen lopussa on lisäksi tulostettavaa materiaalia. Lisätietoa materiaalista löytyy täältä https://www.varhaiskasvatuksentietopalvelu.fi/kampanjat/6843.html   

Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi