Keto Espoo

Keto Espoo

torstai 17. joulukuuta 2015

Korvatunturin joulukalenterista katosivat numerot


Tilanne korvatunturilla oli vakava. Joulupukin joulukalenterista oli hävinnyt kaikki numerot eikä joulupukki voinut tietää kuinka monta päivää oli jouluaattoon. Tonttu Tomera päätti pyytää eskariryhmän lapsia auttamaan numeroiden etsimisessä. Lapset joutuivatkin tekemään kaikenlaisia puuhia mm menemään oven läpi jonossa, ohjelmoimaan Bee-botteja ja liikkumaan värien mukaan sekä pelaamaan monikosketusnäytöllä  Lukimatin  numerorataa (Neure) ja Edun helminauhapeliä.  Lopulta kaikki numerot löytyivät joulukalenteriin ja lapset pystyivät lähettämään viestin joulupukille, että jouluun oli vielä 14 päivää.

1) Seinien läpi käveleminen (stop motion sovellus Windows-tabletille vastaavia löytyy myös iOS-tableteille). Tämän voi tehdä kävelemällä/ konttaamalla, pomppimalla yms. Ensimmäinen lapsi voi nostaa yhden sormen pystyyn toinen kaksi jne.


2) Edun helminauha


Tässä tehtävässä lapset siirsivät helminauhalle järjestyksessä vuorotellen numeroita.  Jos lapsi siirsi numeron yksi - hän kinkkasi toiselle puolelle luokkaa ja siirsi yhden multilinkin laatikosta toiseen. Jos lapsi siirsi numeron 7 – hän kinkkasi ja siirsi 7 multilinkkiä. Näin minimoitiin myös seisomista. Muistiakin pääsi harjoittamaan.






3) Bee-bottien ohjelmoiminen

Esiopetusryhmä jaettiin kahtia. Puoli ryhmää oli ulkona ja puoli ryhmää teki tehtäviä sisällä.  Sisälle jäänyt ryhmä jaettiin kahtia. Toinen ryhmä etsi järjestyksessä parittomia lukuja kuvassa olevalta alustalta (alusta on tehty sopivan kokoisista paperinpaloista, jotka on kiinnitetty teipinpätkällä toisiinsa.) Kun ryhmä oli liikuttanut Bee-bottia lähtöpisteestä numeroon yksi, he katsoivat ykkösneliön värin ja kipittivät taulun alle kiinnitettyjen tehtäväkorttien luokse ja tekivät annetun tehtävän. Toinen ryhmä tuli ja koodasi Bee-botin paperiin numero 2 ja lähtivät tekemään annettua tehtävää. Ryhmä yksi palasi koodaamaan Bee-bottia numeroon 3 jne.  Loppuvaiheessa lapset alkoivat leikkiä ja liikuntatehtävät muuttuivat vaikeammiksi – lapset menivät pöytien alta ja Bee-bottien ohjelmointiin lapset suunnittelivat haastavampia reittejä. Tehtävästä olikin muodostunut leikki. Ryhmässä neuvoteltiin, neuvottiin ja keksittiin.  Kuvassa näkyvä alusta oli sopivan haasteellinen eskareille. Bee-bot  peli oli mukava ajatteluntaitoja ja ongelmanratkaisua kehittävä liikunnallinen peli.









Marja Hokkanen, Pedagoginen ICT-ohjaaja
Update:Terhi







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.