Keto Espoo

Keto Espoo

keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Esiopetuksen verkko-oppimisympäristöjä

Pilottikoulutuksiin osallistuneiden esiopettajien kanssa kokosimme listaa hyväksi havaituista ja esiopetukseen sopivista verkko-oppimisympäristöistä. Kun esiopetusyksiköissä on ollut käytössä vasta pc-tietokoneet,on tehty oppimispelejä internetselaimessa palveluntarjoajan sivuilla tai ns. ladattu peli vanhanaikaisesti cd:ltä. Pikkuhiljaa Espoon esiopetuksessa siirrytään kuitenkin tablettietokoneiden käyttöön, jolloin ilmaisten sovellusten (apps) lataaminen tulee mahdolliseksi.Kokoamme listaa yhdessä esiopettajien kanssa.

Äidinkieli
 

Molla ABC Ennen Molla ABC:tä pelattiin selaimessa, mutta nyt Nordic Edu on julkaisussut  myös tabletille sovelluksen Molla ABC:stä. Molla ABC-pelissä eskarilainen harjoittelee tekstauskirjainten (pienet ja isot kirjaimet) ja numeroiden piirtämistä 0-9. Peli harjoittaa myös oikeanoppiseen piirtosuuntaan ja tukee käsialan kehittymistä. Molla ABC on saatavana pc-koneelle Windows ja Mac-versioina sekä Windows, Android ja iOS-käyttöjärjestelmille tableteilla. Molla ABC:n latausvaihtoehdot löydät täältä.

Otavan oppimateriaaleista löytyy Vipunen. Aapisen peli on ilmainen selaimessa eikä edellytä lataamista. Esim. kirjaimia hiekkarannalla –muistipelissä lapsi oppii valitsemaan kirjainpareja. Oikean kirjainparin löydettyään , hän kuulee niiden äänteen.Laulussa Sissi-Hissi ja Rassi-Ketola harjoitellaan S ja R- äännettä. Hyvää suujumppaa! Vipusen Aapispeliin pääset tästä linkistä.

Mollasta on myös aivan uusi versio: Logiikka, mikä aktiivisesti osallistaa lasta ja opettaa motorisia taitoja muun tiedon ohella. Se on liiketunnistuspeli, jonka avulla lapset voivat opetella lukujonotaitoja 1-10,11-20 ja 10-1,11-20 välillä. Numeroita poimitaan pilvistä  entokoneella, mikä lentää taivaalla. Lentokonetta lapsi voi ohjata itse omalla vartalollaan esim. levittämällä kätensä siiviksi tai kallistamalla konetta haluamaansa suuntaan. Vapaalennolla voi esiopettaja valita lapselle kerätäänkö esim. parillisia vai parittomia lukuja, yksi vai kaksinumeroisia lukuja. Logiikka-peliin kuuluu myös värien ja samanlaisten ja samanväristen muotojen tunnistaminen. Lapsi lajittelee omaa kättään liikuttamalla. Vuodenaikapelissä lapsi hyppää aivan kyykystä ylös asti siihen vuodenaikakuvaan, mihin kulloinenkin esine tai asia liittyy. Peliä voi toki pelata ilman Kinect-liiketunnistussensoriakin pelkästään hiiren ja näppäimistön avulla selaimessa. Jos lapsi pelaa peliä liiketunnistuksella , tarvitaan Kinect-liiketunnistussensori, PC-tietokone, videotykki tai kosketustaulu kuvan heijastamiseen. Tarkempia tietoja teknisistä vaatimuksista löydät lataussivulta. Pelin voit ladata täältä.

Tuhattaituri-matematiikkapeliä voi pelata internetselaimessa. Pelistä voi valita 1. luokan Kassen Lukusuoran tai Kassen Kilpa-ajot. Molemmat kehittävät lukujonotaitoja. Kassen Kilpa-ajoissa lapsi laittaa formulat numerojärjestyksessä lähtöruutuun. Kun tehtävä on tehty oikein, formulat ampaisevat liikkeelle. Pörinä on kuin oikeassa formulakisassa. Pelin löydät Otavan oppimateriaaleista eli täältä.

Oppi & Ilo
Oppi & Ilo on julkaissut materiaalia nimeltä Pelia ja puuhaa 3-6-vuotiaille niin matematiikasta kuin äidinkielestäkin. Asetuksista voi valita iän ja aiheen esim. Lukuja ja logiikkaa. Lapsi voi harjoitella esim. numeroita ja kellonaikoja. Nämä ovat maksuttomia pelejä ja toimivat selaimessa. Pääset peleihin täältä .Sen sijaan iTunesista voi ladata myös maksullisia pelejä kuten Heti hätiin! tai Lasken itse tai Osaa itse värit.

Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi
ICT esiopetuksessa, jonka tekijä on Terhi Kuoppala, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.