Keto Espoo

Keto Espoo

perjantai 15. huhtikuuta 2016

Digiloikkaa vai askelia digipedagogiikan kanssa ?

ITK2016 OPPIA YKSIN JA YHDESSÄ Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi pidettiin 13.–15.4.2016 Kylpylähotelli Rantasipissä Aulangolla Hämeenlinnassa


Vuosittaista konferenssia olivat tällä kertaa järjestämässä 

  • Hämeen kesäyliopisto 
  • Tampereen yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Aalto-yliopisto
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Opetushallitus
  • Helsingin kaupungin Mediakeskus
  • Luokanopettajaliitto ry:n
  • Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry
  • Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
  • Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus
Konferenssissa workshoppien lisäksi oli foorumeita, paneeleja ja esityksiä. Yhteistä oli nostot yhteiskuntamme muuttumisesta digitaalisempaan suuntaan niin opiskelu- kuin työelämässäkin. Digitaalisuus tuo uusia tapoja sekä toteuttaa opettamista ja oppimista, myös varhaiskasvatuksessa.


Helsingin varhaiskasvatuksen Oivalluksia eskarista -hankkeen esittelyssä sekä Varhaiskasvattajan työotteen päivitys-paneelissa keskusteltiin digiloikan sijaan askelista.Paneelikeskustelua veti Johanna Sommers-Piiroinen ja paneelikeskustelijana olivat mukana mm. hankkeesta Jerkka Laakkonen sekä Helsingin yliopistosta Sara Sintonen. Oivalluksia eskarista!-seminaarissa Heli Hemilä ja Johanna Sommers-Piiroinen korostivat lasten kanssa yhdessä tutustumista niin arjen teknologiaan kuin digitaalisiin välineisiin ja niiden hyödyntämiseen leikissä ja oppimisessa. Myös lasten maailmaan tutustumista pidettiin tärkeänä sekä kriittistä ajattelua ja keskustelua mediasta lasten kanssa.

Pienten lasten pedagogiikka ja tarpeet ovat omanlaisiaan. Millaisia taitoja pienten lasten olisi hyvä oppia ja omaksua, jotta heistä kasvaisi tasapainoisia, aktiivisia, luovia ja hyvinvoivia toimijoita digitaalisessa osallisuuden kulttuurissa? Entä, millaista osaamista ja uudenlaista ammattitaitoa pienten lasten kasvattajat ja opettajat tarvitsevat digiajan työssään? Mitä on digitaalisuuden huomioiminen pienten lasten pedagogiikassa ja varhaiskasvattajan työssä?Nämä herättivät keskustelua .


Vuoden 2016 loppuun asti kestävässä Oivalluksia eskarista! - monilukutaitoa ja mobiilia oppimista edistämässä -hankkeessa kehitetään yhdessä esiopetusryhmien kanssa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä toimintatapoja ja oppimisympäristöjä sekä vahvistetaan varhaiskasvattajien mediapedagogista osaamista ja lasten medialukutaidon kehittymistä. Hankkeeseen palkattu nelihenkinen projektitiimi kouluttaa ja tarjoaa käytännönläheistä ohjausta ja tukea päiväkodeille ja esiopetustiimeille mediakasvatuksen ja TVT:n käytön nivomisessa arjen pedagogiikkaan. Lisätietoa Oivalluksia eskarista!-hankkeesta saat täältä:

https://oivalluksiaeskarista.wordpress.com/
https://www.youtube.com/watch?v=2zOivM2Qoqo
https://www.facebook.com/oivalluksiaeskarista/



Foorumissa todettiin usealta eri taholta kuinka merkittävässä asemassa opettajat ovat. Miten hyvin kykenemme hyödyntämään digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen ja oppimisen tukena riippuu opettajien digipedagogisesta osaamisesta.

Koska areenat ja foorumit olivat ajoittain tupaten täynnä enkä mahtunut seisomaan saleihin istumisesta puhumattakaan ,tuli avuksi mm. Twitteristä tutut Pauliina Mäkelä ja Riikka Marttinen , jotka ystävällisesti lähettivät suoraa lähetystä Periscopen kautta.Suurkiitos teille !



Hyvänä jatkumona digiope-teemasta olikin sitten Matleena Laakson, Venla Keskisarjan ja Tuuli Vierimaan sekä Nikke Häggströmin tarinat digiopeksi kasvamisesta vuosien varrella. Answer Gardenin kautta kuulijat pääsivät osallistumaan kirjoittamalla "Mitkä ovat olleet tärkeitä askeleita kasvussasi digiopeksi?"Oma kasvuni digiopeksi alkoi Lohjalla, kun osallistuin Perttilän ja Muijalan koulujen opettajien pitämiin workshoppeihin v.2011. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden appsit ja musiikkiteknologia kiinnostivat silloin eniten sekä oppimisprosessien dokumentoiminen .Sovellus kerrallaan haltuun ja kokeilemaan oppilaiden kanssa !

Istuminen tappaa!-oli otettu tässäkin seminaarissa todesta ja niinpä kuulijoita liikutettiin

x-breikillä. Esityksen x-breikkidiat löydät tästä: https://www.slideshare.net/mobile/MatleenaLaakso/xbreikki-miten-minusta-tuli-digiope 

X-breikkiesimerkkejä toteuttaa oppitunteja tai pitää taukoliikuntaa löytyy täältä slideshare-muodossa: http://www.slideshare.net/x-breikki/favorites



Updated: Terhi
Creative Commons -lisenssi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.